Cirks Latvijas gaumē, jeb kā es braucu kravu atmuitot

Esmu puslīdz aktīvs eBay lietotājs- pērku visu, sākot no apģērba, beidzot ar elektroniku. Pārsvarā darījumi norit gludi, taču citās reizēs vienkārši sākās hui*a. Tā piemēram, pirms pāris dienām iegādājos vienu fotoaparāta štelli no pietiekoši populāra eBay pārdevēja un sanāca vēl krietni noņemties, kamēr pasūtīto lietu fiziski ieguvu uz rokām.

Kā jau ieraksts, tad eBayā, pēc pirkšanas lūdzu pārdevējam izlīdzēt ar pāris lietām attiecībā uz preces vērtības deklarāciju. Atbildē tika saņemts noraidījums, ar pamatojumu par to, ka pārdevējs nevarēs atlīdzināt zaudējumus, ja prece pa ceļam, piemēram, tiks nozaudēta. Oh well, gaidīju preci…

Pēc pāris dienām saņēmu telegrammu no Latvijas pasta par to, ka man esot pienākusi krava(?) un, ka attiecīgie deklarācijas dokumenti mani gaida UPS centrālajā kantorī. Norādīts tika arī tālrunis uz kuru iespējams piezvanīt. Jau tajā brīdī sapratu, ka sāksies laža, tāpēc nolēmu izmantot norādīto tālruni, lai jau pirms došanās uz UPS varētu noskaidrot atmuitošanas procesa shēmu. Tātad zvanu, otrā galā paceļ sekretārs un tālākā saruna norit aptuveni šādi:

Es: Sveiki, man pienācis paziņojums, ka esmu saņēmis kravu. Vēlos noskaidrot kā norit atmuitošana.
UPS sekretārs: OK, tūdaļ savienošu.
[………………………]
Persona X: Hallo!
Es: Sveiki, man pienācis paziņojums, ka esmu saņēmis kravu. Vēlos noskaidrot kā norit atmuitošana.
Persona X: Vai jums ir bla-bla-bla(?) dokuments, kas apliecina summu, par kādu esat maksājis pārdevējam?
Es: Nē, pirku preci caur internetu, nekāda cita rēķina man izrakstīta nav.
Persona X: Der arī izdruka no e-pasta, internetbankas maksājums, vai līdzīgs papīrs. Ar šo papīru Jums jānāk pie mums, tad varēsim atmuitot un piegādāt preci.
Es: Kas vēl jāzin?
Persona X: Nekas sarežģīts- jāaizpilda muitas dokuments, tad jāaiziet uz banku samaksāt kontā muitas nodoklis un ar apmaksāto rēķinu atpakaļ pie mums un mēs pēc tam jau piegādāsim preci.

Aptuveni tā beidzās pirmā saruna. Vēlāk sarunu drusku apdomāju un nonācu pie secinājuma, ka šo procesu varētu saīsināt- kālab man braukt pie UPS, ja šo vajadzīgo dokumentu(?) par darījumu varu nosūtīt par FAX, savukārt UPS caur FAX varētu astsūtīt man atpakaļ summas un kontus- kur kas jāiemaksā, lai man nesanāk braukāšana no UPS uz banku un atpakaļ – lai uzreiz ierodoties viņu birojā man būtu jau apmaksāts rēķins. Zvanīju otru reizi uz UPS, lai pajautātu vai to var saorganizēt:

UPS sekretārs: Hallo!
Es: Gribētu noskaidrot, vai varu nosūtīt pa fax tos savus darījumu dokumentus, bet jūs- atsūtīt man pa fax rēķinu, kuros kontos kas jāsamaksā
UPS sekretārs: Kādi darījuma dokumenti, neko nesaprotu!
Es: Nu kā, pirms 2 minūtēm runāju ar kaut kādu personu, ar kuru Jūs mani savienojāt. Viņš teica, ka lai saņemtu kravu vajagot apliecinājumu no e-pasta vai internetbankas par darījuma summu.
UPS sekretārs: Pirmo reizi ko tādu dzird. Jums to deklarants teica?
Es: Kas ir deklarants?
UPS sekretārs: Nu kā.. a kas jums to teica?
ES: Es taču stāstu – pirms brīža Jums zvanīju, jūs savienojāt ar kaut kādu cilvēku un viņš teica ka vajagot kaut kādus papīrus. Es nezinu vai tas bija deklarants!
UPS sekretārs: Viņš priekšā nestādījās?
Es: Nē,vārdu viņš neteica. Pavisam noteikti viņš neminēja to, ka ir deklarants.
UPS sekretārs: Labi, nosūtiet to fax, mēs apskatīsimies kas tas tāds jums tur ir un atzvanīsim.

Sapratu, ka sūtīt FAX nebūtu lietderīgi jo tāpat tur “kreisā roka nezin, ko dara labā”. Tā nu izdrukāju paypal maksājumu un devos uz UPS centrālo biroju.Brīnumainā kārtā līdz “deklarantiem” tiku bez pārpratumiem, taču tālākais preces saņemšanas process mani vienkārši šokēja- izrādās, lai saņemtu preci, man ir šādi varianti:
1) Doties uz banku, samaksāt muitas nodokli + ko tur vēl , tad doties atpakaļ uz UPS, Tālāk UPS dodas uz Latvijas pastu atmuitot manu “kravu” un piegādās preci man pie durvīm.
2) Doties pašam uz Latvijas pastu ar visiem muitas dokumentiem, atmuitot to, tad doties ar Latvijas pasta izsniegtajiem dokumentiem atpakaļ pie UPS un saņemt viņu birojā manu paku.

Abos no šiem izvēles variantiem man vēl ir jāsamaksā papildus 10Ls pašam UPS par deklarācijas formas sagatavošanu(?), kuru vēlāk nepieciešams iesniegt Latvijas pastā.

Es izvēlējos otro variantu, par cik tā man bija iespēja iegūt šo preci jau tajā pašā dienā. Tā nu braucu ar sagatavoto muitas deklarāciju uz Latvijas pasta centrālo ēku, kas atrodas blakus Rīgas Lidostai. Samaksāju kasē muitas maksājumus un devos pie vīra, kas atbildīgs par muitošanu un iesniedzu visus UPS dotos papīrus. Pēc dokumentu pamatīgas observācijas, Latvijas pasta darbinieks teica, ka būs jāpagaida pusstunda(!!!), kamēr viņš sagatavos papīrus. Pagāja pusstunda, papīri tika sagatavoti un varēju doties atpakaļ uz UPS un beidzot saņemt paciņu.

Tā lūk. Īsi rezumējot domāju sekojošo – Latvijā, lai legāli iegādātos preci, kas tiek sūtīta no tirgus, kas ir ārpus Eiropas Savienības ir pamatīgi jānoņemas. Tā vietā, lai ieviestu sistēmu un `akceptētu` visas nepieciešamās lietas elektroniski 20 sekunžu laikā, man jāiet cauri kaut kam šādam. Sūda veidlapu man gatavo 15 minūtes un liek maksāt 10Ls, pa telefonu sakarīgas informācijas nav, Latvijas pasta darbinieki strādā palēnināti un viss šis process ir līks, nesaprotams, dārgs un laikietilpīgs. Es saprotu un pieņemu, ka man jāmaksā nodoklis, taču kāpēc es to nevaru samaksāt saņemot preci pie durvīm? Pats piegādes serviss jau tā ir dārgs, bet vēl jāmaksā par formām, jādodas uz dažādām iestādēm, jāčakarējas…

Starp citu, jāpiezīmē, ka vienu reizi jau biju maksājis muitas nodokli, taču to varēju izdarīt turpat uz vietas Latvijas pasta filiālē, par cik sūtīts tika caur pašu Latvijas pastu. UPS gadījumā bija vēl vesela epopeja ar braukāšanu, kas aizņēma man kopā 2.5 stundas un radīja neplānotus izdevumus.

Ieteikumi / stāsta morāle:
1) Pirms pirkšanas no kāda eBay pārdevēja, jau iepriekš vēlams uzzināt, kādu summu šams varēs / nevarēs norādīt deklarācijā. Līdz šim parasti šo lūgumu izteicu tikai pie maksāšanas.
2) Neizvēlēties UPS, jo tie paņems 10Ls par virsu tikai vien par papīra sagatavošanu priekš atmuitošanas – ja sūtīts tiktu kaut vai caur pašu Latvijas pastu, tad 10Ls par formu jāgatavo nebūtu, kā arī paku varētu saņemt turpat tuvākajā pasta filiālē. Otrkārt, ne visai labi UPS pārzina kas jāveic, ja reiz man pa tālruni stāstīja par kaut kādām izdrukām no e-pasta, kas pirmkārt ir fufelis, bet otrkārt šādus papīrus no manis nemaz neprasīja, kad biju uz vietas. Varbūt arī ar pārējiem kravu pārvadātājiem ietu līdzīgi, taču neesmu ar to saskāries. DHL un FedEx mani nav pievīluši līdz šim. Visas pakas līdz durvīm, ātri un nesāpīgi. Šis sūtītājs tad arī būtu jānoskaidro pirms preces iegādes.

Vēlu veiksmi Tev un sev, turpmākajos “kravas” pārvadājumos!

22 thoughts on “Cirks Latvijas gaumē, jeb kā es braucu kravu atmuitot”

  1. Nebija shitai visai gemarojai kaut kaads cits risinaajums. Vai man tikai shkjiet, ka bija te LV kaads kantoris, kas bija gatavs tavu pasuutiito preci, piemeeram, no ebay nopirkt, nokaartot visas dokumentu lietas, samaksaat nodokljus, atvest tev pie durviim un noreekjinaaties beigaas ar tevi. Nu tipa taads kaa starpnieks, kursh visu izdara tavaa vietaa, beigaas tu tikai noreekinies ar starpnieku. ???

  2. Nesen saņemot vienu paku no ASV Lielbritānijā biju pārsteigts cik labi tās lietas nokārtotas šeit. Atnāk vēstule (pēc tam paskatījos, izsūtīta tajā pat dienā, kad mantas pienāca Lielbritānijā), kur glīti un pareizi (dažreiz tā ir problēma Latvijā) aprēķināti visi nodokļi. Vēstulē ir arī kods, kuru ievadot pārvadātāja lapā var nodokļus samaksāt ar karti, var arī ar pārskaitījumu. Līdzko saņemts apstiprinājums, mantas tiek atvestas vai nu tajā pašā vai nākamajā dienā.

    Protams, par tādu pasākumu ir obligātā kārtā jāpiemaksā kaut kādi pāris lati, bet tā atkrīt iešanu uz pastu un stāvēšana rindā, tad nemaz pat žēl nebija.

  3. Šis ir mazliet muļķīgi – “Es: Nu kā, pirms 2 minūtēm runāju ar kaut kādu personu, ar kuru Jūs mani savienojāt.” Tavuprāt, viņiem tikai viens cilvēks sēž, kas atbild uz klientu zvaniem? :)

  4. A ko man citu teikt? Cilvēks priekšā nestādījās, savukārt es stāstīju ka runāju ar viņu darbinieku ar kuru viņš pats bija savienojis. Tātad viņam būtu jāzina ar ko vienoja – ar deklarantu vai apkopēju.

  5. vispār, ja tas nav vienas personas tiešais telefons, tad priekšā ir jāstādās :) bet nu tas atkarīgs no katras iestādes sniedzama servisa līmeņa

  6. Nesen arī darīju augstāk minēto. Tikai caur pastu. Komisija jāmaksā tāpat – 2Ls.
    Vēl man maucīgi likās tas, ka viņi preces vērtībā bija ieskaitījusi shipping fees, kas nebija mazi.

  7. man bija identiska situācija. sūtiju no ASV preces, kas man nāca divos sūtījos. pirmajā variantā bija tieši tā kā tev, ar nejēdžigu braukāšanu šurpu turpu, bet uz pastu nebraucu, samaksāju visu kopā ~80ls par atmuitošanu un aizpildīšanu un pēc divām dienām atveda līdz mājām. Otra paka atnāca uz pastu, tur sāmaksāju klāt vēl ~12 ls, atmuitošana, nodoklis.
    čakarīgi.

  8. Man gan ar DHL bija probēmas, dzenāšanās turpu šurpu, noplēsa tos pašus 10 Ls par deklarācijas sastādīšanu, beigu beigās sapēros ar lidostas muitu visa diena pagalam, tur katrādā gadiena man nelika 30 min pagaidīt, ~10.oo iesniedzu papīrus, ap 16.oo solīja būt gatavs, kad ap 17 atbraucu nesūda vēl nebija gatavs. Uztaisīju mazu kariņu un abūju gaidīt 30 min, beigu beigās viss bija oki doki. VIENALGA BARDAKS MUMS TAJĀ MUITĀ!
    vot, un vēl turklāt tie 10 Ls bija nepamatoti noplēsti, jo muitā arī dēļ tā vēl kašķis bija, tipa nepareizi noforēta deklarācija, turklāt DHL teica, ka viņi par to neatbildot!

  9. Lieto FedEx! Sūtīju paku caur FedEx! Atnāca, piezvanīja, teica ka muita tik un tik (par mācibu grāmatām) un par vēl 15 ls man visu izdarīs un atvedīs, tik jāapsola ka samaksāšu.
    Teicu ok, un pēc 3h bija klāt. Bez čakara.

    Ar UPS sūtot viss tas pats, atkal teicu, maksāšu tos 15 ls un taisiet paši. Tam vajadzeja 3 (trīs) deinas.

  10. 30 min.? Wow, kā tev noveicās. Parasti muita par deklarācijas pieņemšanu/nepieņemšanu atbild nākošajā dienā.

    Vispār, ja jau tu pa eBay, tad iesaku ietusēt http://www.onkulis.com/ebay forumā – tur tu būtu varējis jau iepriekš izlasīt, kā notiek atmuitošana un sagatavoties uz čakaru. ;) Par UPS gan neko nevaru teikt, viņu serviss līdz šim nav atstājis labu iespaidu ne pašam, nedz arī no Internetā lasītām atsauksmēm…

  11. hehe tada paša situacija bija man sodien ar DHL tapati deklaracija bet jau 11.89Ls :) aizbraucu uz Rigas Lidostu atmuitot preci no Kinas :D hehe smekli pat nak gaidiju Rinda ap 2 stundam kamer pienaca mana karta :)) un ko kau kada meitene kas ir itka Muitas Inspektore ispetija manus dokumentus 10 minutes garuma un teica nakat ritdien sodien nau laika uztaist jums atljaju saniemt jusu paku :))) ta luk vel nakisies rita braukt uz Muitu :)) Latvia ir dirsa ar elektronisku maksajumu un visu pašam ir jadara :))

  12. iesaku lietot EMS expres vini nosuta us Pastu usrezi paku un ja atmuiti vieteja Muitas nodalja vai pat pasta uzreiz jamaksa :) DHL ir atrs bet cakars vel tas :)) un UPS TAS PATS IESA KU EMS

  13. man ar UPS problēmu nebija, visu, ko vajadzēja aizsūtīju pa faksu, MU oriģinālu pa pastu. Preci atveda uz mājām pēc ~3 dienām, tad arī samaksāju pa deklarāciju 6 lati, jo viena prece. Ja vairākas preces, tad pa deklarācuju laikam vairāk jāmaksā.

  14. Sviests kaut kāds…
    Man gan nelikās tik traki. Pats esmu saskāries ar UPS, kā arī ar citām iestādēm. Visādi sīkumiņi ir nepatīkami, bet kaut kā neņemu galvā! :) Bet stāsts labs!

  15. Man arī bija liels čakars! Sūtīju telefonu no Ķinas (ne lēto). Paprasīju,lai uz pakas uzliek zemāku vērtību. OK.No problem.
    Sūtīja ar DHL. Sekoju līdzi ar tracking number,kur mana paka ir. BEigās skatos,ka mana paka jau Rīgā un muitojas. Neviens nezvana kamēr pats npazvanīju un neuzzināju. Šie saka:”Aaa! Jusm jabrauc atmuitot!” Kur jūs bijāt ātrāk…
    Tad no Ventspils braucu uz Rīgu (ne ar personīgo transportu)! Aizeju ar kājām līdz DHL. Tur izdrukāju invoiss (vai kā tur viņu).Tālāk ar kājām uz muitu. Tad vēl kautkur sūta,tad uz pastu smakasāt. Tad kautkur atpakaļ. Atkal uz muitu. Un man tur saka,ka process ar telefoniem ir ilgs un var aizņemt ilgu laiku. Pat 2 dienas,kamēr tiek galā. Es saku,ka nav izdevīgi braukāt no Ventspils. Teica,lai 30 min. uzgaidu un tad uzzvanu (iedeva tel. Nr.).Staigāju,stressoju.Tad iznāk muitas priekšnieks un palūdza,lai ieeju viņā kabinetā. Liels paldies viņam (vārdu aizmirsu). Nokārtoja fiksi un ātri. Max pagāja 20 min. Teica,ka populārajiem zīmoliem (NOKIA,Samsung,LG) process ir ilgs. Par cik mans ir nezināms zīmols (vi;niem un nav sarakstā,uz kuru jāskatās),tad mazāk problēmu. Pazvanīja šur tur un nokārtoja. Dabūju papīrus un prom uz DHL. Tur papīrus samainīju pret telefonu. Beidzot biju priečigs,ka murgs beidzās. Bet izstaigājos ne pa jokam.
    P.S. Uz pakas vērtība bija norādīta 20$ (telefona paraugs),bet reālā bija 360$. PA vidu,protams,vēl daudzi sīkumi,kurus grūti atcerēties un nav tik svarīgi. Aaa-un telefons Meizu M8 .Cik zinu-Latvijā pagaidām 5 tādi tikai. Tāpēc arī pirku,ka nebūs tāds telefons,kā citiem un ieliek kloķi daudziem telefoniem.

  16. nu re, paveicās ka priekšnieks izpalīdzēja! Pirmo reizi gan dzirdu par tādu telefonu (Meizu). Pēc attēliem ko atradu google tas telefons izskatās ļoti līdzigs iPhone :) gan ārēji, gan pēc satura :)

  17. Pilnīgs bezprigels. Tie lidostas un pasta darbinieki paši izdomā uztaisīt kādam čakaru un apčakarēt viņu. Cik reizes biju sūtījis vienu un to pašu preci viss normāli, pēkšņi blaukš brauc pus Latvijai pāri, lai dabūtu savu necilo paciņu. Atliek tiem maitām tik uzzināt tavu telefonnumuru, jo kādā veidā, tad viņi var aizturēt paciņu, ja nezinātu, kur zvanīt, lai to pateiktu. Nezinātu telefonu noteikti sūtītu līdz pastam, bet tiklīdz uzzina tā uzpriekšu durvis čakarēšanai atvērtas! Riebekļi! Kādā Huj* pēc cilvēkiem puse Latvijas jāizbraukā!

  18. Tikko pasūtīju Kindle no amazon.com. Vienīgais, kas bija jāizdara – jāaizsūta pases kopija ar tekstu par atļauju deklarēt UPS preci manā vietā. Tomēr, no amazon.com kantora līdz Rīgai prece atnāca divās (!!!) dienās. Un no Rīgas līdz manai mājai tā nāks 6 dienas (starpā divas brīvdienas). Jautājums – WTF?

  19. Es pilnīgi atbalstu šo procedūru!!! Protams, jūs,kā godīgos patērātājus tā procedūra kaitina… Iedomājieties, ja to visu varētu atrisināt ar vienu “click” ?!? Cik ātri un vienkārši būtu valstī ievest kontrabandu, izvairīties no nodokļu nemaksāšanas un mahenācijām ar importu! Pats esmu uzņēmējs ārzemēs un nodarbojos ar importu, bet daru to tikai un vienīgi no EU valstīm! Esmu sapratis,ka mazos apjomos nav vērts iepirkties āzijā!!! Cenas “izskatās” smukas, bet patiesība ir tāda…ka rodas šādi raksti…dusmīgi utt…Es labāk samaksāju pāris € vairāk, bet nekāda “gemaroja” :)

Leave a Reply

Your email address will not be published.